Velkommen til Guldager Rideklub (GRK)

Vi er en rideklub hvor vores hverdag på rideskolen er fyldt med børn og unge mennesker. Vi har omkring 250 medlemmer, som besøger os i løbet af ugen. Det er medlemmer fra begyndere til konkurrenceryttere i både dressur og spring samt islænderridning (private). Vi har tilbud til alle aktive børn, unge og voksne. GRK er medlem af Dansk Ride Forbund (DRF) og følger DRF’s regler for sikkerhed, stævner m.m.

Klubben har lejet sig ind på Esbjerg SportsRideCenter (ESRC)’s faciliteter, ejet af Hans Grønbjerg. GRK har til huse på Guldagervej 73. Klubbens berider og daglige leder er Hans Grønbjerg, og klubbens underviser og leder af elevafdelingen er Helene Ilsøe. Hans har hver uge undervisning i dressur og spring, både holdtimer og enetimer for ryttere med egen hest og halvpartsryttere. Helene har hver uge holdundervisning og enetimer for begynderryttere, elevryttere og halvpartsryttere, dvs. de ryttere som lejer elevhestene, og som er på et mindre rutineret niveau.

Sidst men bestemt ikke mindst tilbyder klubben forskellige kurser. Vi udbyder både kurser med dygtige dressur og springundervisere. Medlemmerne har stor indflydelse på disse kurser, og bestyrelsen og kursusudvalget vil meget gerne have ønsker fra medlemmerne til undervisere.

Der er gode muligheder for ridt i naturen f.eks. en lille tur i skoven omkring Møllesøen, eller for en lidt længere tur til fantastiske Marbæk med både skov og strand.

I klubbens rytterstuer foregår der dagligt aktiviteter som kæphest programridning, agility springtræning, dressurprogramtræning, dialog om undervisning og dialog om hestens sundhed mv. Nogen ser RidBedre TV sammen, spiller sammen, læser bøger eller gamer.  Vi har haft rytterfitness, hvor klubbens rytterfitness team i 2020 vandt den nationale konkurrence, hvor GRK fik overrakt 10.000 kr. ved gallashowet til hingstekåring i Herning.

Onsdag er den dag, hvor medlemmerne i GRK over maden kigger på alle de dygtige springryttere, som deltager i springundervisningen i den store opvisningshal. Over maden midt i fællesskabet i rytterstuen, bliver der diskuteret springteori blandt rytterne. Ja, der er også forældre til stede, som måske ikke forstår så meget, men med tiden udvikler forældrene sig også, ved at deltage i dialogen, eller blot ved at observere og lytte.

Disse kreative miljøer og den daglige teoretiske sparring og leg iblandt rytterne (store som små) samt deling af deres refleksioner ser klubben som en væsentlig faktor i de unge menneskers udvikling, og derfor værner vi meget om dette miljø i rytterstuerne.

Niveauet på vores læringsmiljø og kultur, som vi har i dag, har taget mange år at opbygge. Vi ser også at de tidligere ryttere, som fx er rejst pga. familie eller uddannelse, ofte kommer tilbage og tilbyder deres hjælp, både i dagligdagen samt til vores mange arrangementer, fordi de ikke kan lade være, og fordi de nyder, at give noget af alt det de selv fik med på vejen, videre til de nye ryttere, der lige er startet på denne rejse.

Det er let at komme til vores dejlige faciliteter. Bus nr. 4B går lige til ”døren” – man beder bare om at blive sat af lige ved indkørslen til centeret – dejligt nemt. Derudover er der også gode cykelstier lige til døren.

Elevhestene er ejet af ESRC, men lejes af GRK som driver elevskolen. Elevskolen har heste og ponyer i forskellige størrelser og temperamenter. Alle elevhestene har en halvpart, som passer dem i weekenderne, som var det deres egen hest.

ESRC tilbyder opstaldning af privat- og elevheste i store bokse, og har ansat personale til den daglige fodring og ind- og ud-lukning af hestene. I weekenderne passes hestene af ryttere som er tilknyttet vagtordningen.

GRKs bestyrelse varetager klubbens interesser og økonomi. Bestyrelsen består af 5 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter, derudover har vi en masse forskellige udvalg, som vælges på årets generalforsamling i marts måned. Klubbens udvalg er følgende: Aktivitetsudvalget, Stævneudvalget, Kursusudvalg, Cafe-udvalget, IT-udvalg. Alle udvalg i klubben er drevet af frivillige medlemmer.

Kig endelig forbi og tag en snak med Hans eller Helene omkring din mulighed for at blive en del af klublivet i GRK.

De bedste hilsner Guldager Rideklub

Vi takker vore sponsorer